On this page you find a complete list of my scientific publications. Most of them are accessible via my Researchgate profile.
In my research I work at the intersections of economics, sociology and philosophy. I pursue a research approach that puts tangible phenomena center stage. My choice of methods always follows the demands of the subject-matter at hand, not the other way around. This often leads to the integration of crucial social science innovations of the 20th and 21st centuries – such as the cultural, performative or pictoral turns – into my economic research.
I understand the economy as a process of social provisioning, that manifests itself in lived human practices that are principally always alterable, but typically follow institutionalised, historically grown patterns.
My research interests include:
I approach them by means of the following methods:
Bäuerle, Lukas; Graupe, Silja (2024): Enacting Economic Transformation. The Transformative Economic Capabilities (TEC) approach. In: World Futures (online first). Online here.
Schlaile, Michael; Hector, Veronica; Peters, Luis; Bäuerle, Lukas; Smith, Beth; Hilt; Annette; Graupe; Silja (2024): Innovation Amidst Turmoil: A SenseMaker Study of Managerial Responses to the COVID-19 Crisis in Germany. In: Journal of Innovation Economics and Management 43(1), 285-318. Online here.
Bäuerle,Lukas; Graupe, Silja (2023): Reframing economic agency in times of uncertainty. In: International Journal for Pluralism and Economic Education 14(1): pp. 31-46. Online here.
Bäuerle, Lukas (2020): Reproduction, deconstruction, imagination. On three possible modi operandi of economic education. In: Journal of Social Science Education 19(3): pp. 21-36. Online here.
Pühringer, Stephan; Bäuerle, Lukas (2019): What economics education is missing: the real world. In: International Journal of Social Economics 46(8): pp. 977-991. Online here.
Bäuerle, Lukas (2019): Optische Grenzgänge. Konstellationen des Sehens bei Nikolaus von Kues und Jeremy Bentham. In: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie, 1/2019: pp. 92-117. Online here.
Bäuerle, Lukas (2019): Warum VWL studieren? Sinnangebote ökonomischer Lehrbuchliteratur. In: Zeitschrift für Diskursforschung 03/2018: pp. 306-332. Online here.
Pühringer, Stephan; Bäuerle, Lukas and Engartner, Tim (2017): Was und wie denken zukünftige ÖkonomInnen? Einblicke in die politische und gesellschaftliche Wirkmächtigkeit ökonomischen Denkens. In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik, 66 (4): pp. 547-556. Online here.
Bäuerle, Lukas (2017): Die ökonomische Lehrbuchwissenschaft. Zum disziplinären Selbstverständnis der Volkswirtschaftslehre. In: momentum quarterly 6(4): pp. 252-270. Online here.
Bäuerle, Lukas; Graupe, Silja (2023): Die Spirale transformativen Lernens. In: Heidelmann, Marc-André; Storozenko, Victoria und Wieners, Sarah (eds.): Forschungsdiskurs und Etablierungsprozess der Organisationspädagogik. Wiesbaden: Springer VS, pp. 223-241. Online here.
Hilt, Annette; Bäuerle, Lukas; Steffestun, Theresa (2022):The University for Social Transformation as a Place of Social Learning in and out of Crises – a Field Report from the First Corona Semester at the Cusanus Hochschule für Gesellschaftsgestaltung. In: Schröder, L.-M./Hantke, H./Steffestun, T./Hedtke, R. (eds.). In Krisen aus Krisen lernen – Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozial-ökologischer Transformation. Wiesbaden: Springer VS, pp. 127-149. Online here.
Bäuerle, Lukas (2021): The power of economics textbooks: shaping meaning and identity. In: The power and influence of economists: contributions to the Social Studies of Economics, edited by Maeße, Jens; Rossier, Thierry; Pühringer, Stephan and Benz, Pierre. London; New York: Routledge, pp. 53-69. Online here.
Bäuerle, Lukas (2021): Das vermeintliche Wissen der ökonomischen Lehrbuchwissenschaft. Ein Essay. In: Ökonomie als Problem. Interdisziplinäre Beiträge zu einer Kritik ökonomischen Wissens, edited by De Gennaro, Ivo; Lüfter, Ralf and Simon, Robert. Volume Series Elementa Oeconomica, Volume 5. Freiburg: Verlag Karl Alber, pp. 11-34. Online here.
Bäuerle, Lukas (2020): Ökonomisierte ökonomische Bildung. Zur Dominanz struktureller Bedingungen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge. In: Grenzen überschreiten, Pluralismus wagen. Perspektiven sozioökonomischer Hochschullehre, Nr. 3 in der Reihe Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft, edited by Fridrich, Christian; Hedtke, Reinhold; Ötsch, Walter Otto. Wiesbaden: Springer VS, pp. 111-134. Online here.
Urban, Janina; Schröder, Lisa-Marie; Hantke, Harald; Bäuerle, Lukas (2021) (Eds.): Wirtschaft neu lehren. Erfahrungen aus der pluralen sozioökonomischen Hochschulbildung. Wiesbaden: Springer VS. Online here.
Bäuerle, Lukas (2021): Beyond indifference – an economics for the future. In: Fullbrook, Edward; Morgan, Jamie (Eds.): Post-Neoliberal Economics. Bristol: World Economics Association, pp. 175-208. Online here [linked article is identical].
Bäuerle, Lukas; Hantke, Harald; Schröder, Lisa-Marie and Urban, Janina (2021): Wirtschaft neu lehren – Eine Einleitung. In: Urban, Janina; Schröder, Lisa-Marie; Hantke, Harald; Bäuerle, Lukas (Eds.): Wirtschaft neu lehren. Erfahrungen aus der pluralen sozioökonomischen Hochschulbildung. Wiesbaden: Springer VS, pp. 1-16. Online here.
Bäuerle, Lukas (2020): Reproduzieren, Dekonstruieren, Imaginieren. Ein existenzpädagogischer Blick auf (mögliche) Konventionen ökonomischer Bildung. In: Jenseits der Konventionen: Alternatives Denken zu Wirtschaft, Gesellschaft und Politik. Eine Festschrift für Walter O. Ötsch, hrsgg. von Pühringer, Stephan; Graupe, Silja; Hirte, Katrin; Kapeller, Jakob und Panther, Stephan. Marburg: Metropolis, pp. 337-370. Online here.
Bäuerle, Lukas ([2013] 2017): Clockwork Economics. Ontologische Grundlagen in der Ökonomik. Bayreuth: Bachelor-Thesis at the University of Bayreuth. Online here.
Bäuerle, Lukas; Behr, Maria and Hütz-Adams, Friedel (2011): Im Boden der Tatsachen. Metallische Rohstoffe und ihre Nebenwirkungen. Bonn: Brandt GmbH. Online here.
Duration: March 2021 – June 2022
Funding: Volkswagenstiftung
In the „New Imaginative Economies“ research project, we used a Sensemaking © approach to investigate whether and how spontaneous entrepreneurial behavior during the Covid-19 pandemic led to social innovations and how this can contribute to lasting change, for example in the way agents imagine the future and deal with radical uncertainty.
Research output with my participation:
Schlaile, Michael; Hector, Veronica; Peters, Luis; Bäuerle, Lukas; Smith, Beth; Hilt; Annette; Graupe; Silja (2024): Innovation Amidst Turmoil: A SenseMaker Study of Managerial Responses to the COVID-19 Crisis in Germany. In: Journal of Innovation Economics and Management. Online here.
Bäuerle, Lukas; Graupe, Silja (2023): Reframing economic agency in times of uncertainty. In: International Journal for Pluralism and Economic Education 14(1): S. 31-46. Online here.
Laufzeit: Januar 2017 – Dezember 2018
Funding: Forschungsinstitut für gesellschaftliche Weiterentwicklung
Institution: Hochschule für Gesellschaftsgestaltung
In the context of the ongoing debate on the need for reform of economic education, the project focused on the students’ perspective. In cooperation with a team from the Goethe University in Frankfurt, a mixed-methods survey was conducted to investigate student orientations and ways of dealing with economics programs in Germany and Austria.
Research output with my participation:
Bäuerle, Lukas; Pühringer, Stephan; Ötsch, Walter Otto (2020): Wirtschaft(lich) studieren. Erfahrungsräume von Studierenden der Wirtschaftswissenschaften. Wiesbaden: Springer VS. Freitext online hier.
Bäuerle, Lukas (2020): Ökonomisierte ökonomische Bildung. Zur Dominanz struktureller Bedingungen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge. In: Grenzen überschreiten, Pluralismus wagen. Perspektiven sozioökonomischer Hochschullehre, Nr. 3 in der Reihe Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft, hrsgg. von Fridrich, Christian; Hedtke, Reinhold und Ötsch, Walter Otto. Wiesbaden: Springer VS, S. 111-134. Online hier.
Pühringer, Stephan; Bäuerle, Lukas (2019): What economics education is missing: the real world. In: International Journal of Social Economics 46(8): 977-991. Online hier.